Hoe gebruik je retargeting anno 2022?

Retargeting. Je hebt er waarschijnlijk al regelmatig van gehoord, maar wat is het nou exact en hoe kun je dit voor jullie doelgroep het beste inzetten? Wij helpen je een handje op weg.

Als je dit leest doet jullie organisatie waarschijnlijk al aan advertising. Je bereikt je doelgroep dus al via verschillende platformen. Maar naast het bereiken van nieuwe mensen, bijvoorbeeld via social media, is er een andere aanpak die niet mag ontbreken in jouw online marketing strategie: retargeting. Wat is retargeting? Daarover kunnen we in principe kort zijn: een goede retargeting aanpak betekent dat je steeds weer opnieuw in beeld komt bij je doelgroep via verschillende uitingen en op verschillende platformen.

Retargeting voordelen

Een aantal belangrijke voordelen van retargeting op een rijtje:

  • Bereik geïnteresseerde prospects: in tegenstelling tot lukraak met hagel schieten op mensen die misschien interesse hebben, kun je met retargeting een groep bereiken waarvan je weet dat ze interesse hebben (getoond) in jouw aanbod;
  • Boost je naamsbekendheid: doordat mensen niet één, maar meerdere advertenties van je voorbij zien komen, vergroot je je naamsbekendheid aanzienlijk. Je creëert meerdere zogenaamde “touchpoints” en blijft veel eerder top-of-mind dan met een enkele uiting;
  • Meer conversies: mensen hebben minimaal 4-7 touchpoints nodig voordat ze een product of dienst afnemen. In de B2B ligt dat aantal zelfs boven de 10 (nog buiten beschouwing gelaten dat je met een meerkoppige DMU te maken hebt. Retargeting zorgt ervoor dat je dus meer conversies binnenhaalt, doordat je die extra touch points creëert. 
  • Lagere kosten per conversie: doordat je natuurlijk een ‘voorverwarmde’ doelgroep benaderd, zul je over het algemeen meer conversies terugkrijgen voor de investering die je doet;
  • Inzichten in je doelgroep: juist retargeting campagnes kunnen een helder beeld geven van het koopbeslissingsproces van jouw doelgroep. Je kunt die zo uitgebreid doen als je wilt. Een voorbeeld is om uit te zoeken of mensen die op je website zijn geweest beter converteren op Facebook dan mensen die wel meerdere advertenties zagen, maar niet op je website waren. Inzichten die je mee kunt nemen in je verdere strategie.

Retargeting techniek

Retargeting houdt technisch gezien het volgende in (voor het gemak doen we het in Jip en Janneke taal): 

Iemand vertoond online interactie met jouw organisatie, zoals het bezoeken van je website, klikken op je advertentie in Google of het bekijken van je video op TikTok. Vervolgens krijgt zo iemand op bijvoorbeeld een social media platform als het ware een labeltje en kunnen die platformen die persoon weer opnieuw targeten op het platform zelf. Maar daar blijft het niet bij, het is namelijk zelfs zo dat je mensen die op jouw website zijn geweest en daar bijvoorbeeld een op button hebben geklikt, vervolgens op een ander platform zoals Instagram kunt retargeten. Door middel van een zogenaamde pixel geef je Instagram toegang tot de cookies van jouw website, waardoor dit live wordt overgedragen. Dus Instagram weet wie van haar gebruikers op jouw website is geweest en daar interactie heeft vertoond, zo kan jij op Instagram diegene targeten met je advertentie.

Omnichannel Retargeting (via meerdere platforms)

Retargeting kan natuurlijk doordat je met verschillende type advertenties je doelgroep benadert op bijvoorbeeld LinkedIn. Naast verschillende advertentie formats zijn er natuurlijk ook verschillende platformen en methoden waar je je doelgroep kunt bereiken. Zomaar een aantal op een rijtje:

  • Google Display advertenties
  • YouTube advertenties
  • E-mailmarketing
  • Sociale media zoals:
    • LinkedIn
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • TikTok
    • Reddit
    • Pinterest
    • Snapchat

Omnichannel retargeting is een fancy woord voor het opnieuw bereiken van jouw doelgroep via verschillende kanalen tegelijk. Het is daarbij natuurlijk belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden.

Als het bijvoorbeeld gaat om social media platforms is een belangrijke vraag natuurlijk: is onze doelgroep hier actief. Daarbij is het trouwens ook belangrijk om de DMU te targeten. Simpel voorbeeld: de gebruikers van babyvoeding mogen dan wel baby’s zijn, het zijn de ouders die het kopen en die je dus wilt bereiken. 

Ook voor de B2B kun je in veel gevallen heel goed meerdere platformen inzetten.

Een misvatting van veel mensen is dat in de B2B alleen LinkedIn relevant is, omdat dit een zakelijk platform is. Niets is minder waar. Om dat duidelijk te maken geven we je het volgende voorbeeld:

Stel je verkoopt kassasystemen aan horecagelegenheden. De eigenaar is de DMU toch? Ja en nee, want let maar eens op wat er kan gebeuren als jij de serveerster ook meeneemt in je targeting. Je toont haar dan advertenties over het gebruiksgemak van het kassasysteem en hoe dat haar werkdag een stukje prettiger maakt. Je doet dit door steeds nieuwe content te tonen aan horecamedewerkers. Degenen die interactie tonen laat je nog meer andere specifieke advertenties zien. 

Dit kan prima via Instagram, een serveerster zit hier over het algemeen immers een aantal uren per week op. Haar leidinggevende zal misschien meer op LinkedIn zitten, die kun je dan wellicht beter daar bereiken. Zo creëer je een situatie waarin de serveerster tegen de eigenaar begint over de nieuwe kassa, die hij zelf (bewust of onbewust) ook al meerdere keren op LinkedIn voorbij zag komen. Kijk dus ook altijd naar mensen die de DMU kunnen beïnvloeden en neem die ook mee in je targeting.

Zoals dit voorbeeld zijn er natuurlijk duizenden te bedenken, waarbij de ene case natuurlijk complexer is dan de andere. Belangrijk is in ieder geval om na te gaan wie de DMU is en waar ze zich online bevinden. Ook essentieel is trouwens: wat is hun intentie op ieder platform. Een directeur kan zowel op Twitter als op Instagram zitten, de intenties per platform kunnen verschillen. Houd daar ook rekening mee tijdens je retargeting door de boodschap per platform aan te passen, een passende tone-of-voice in te zetten en het juiste format te kiezen.

Naast social media is het trouwens ook aan te raden om via Google retargeting in te zetten, Google heeft namelijk meer dan 3 miljoen websites in het netwerk waar advertenties getoond worden. Weet je nog dat je die jas had gekocht en die nog weken lang op allerlei random sites voorbij zag komen? Dat dus. 

Benieuwd hoe je kunt adverteren via Google en waarom je dit niet kan skippen als je écht stappen wilt maken met je bedrijf? Lees het hier.

IJzersterke methode: retargeting via e-mailmarketing

Retargeting via e-mail marketing is een ijzersterke methode, die zich al keer op keer heeft bewezen. Zodra mensen eenmaal interactie met jouw bedrijf hebben gehad en hun e-mailadres hebben achtergelaten houdt het namelijk niet op, eigenlijk begint het dan pas echt! Je kunt nu namelijk via e-mails waardevolle content delen met hun of hun triggeren om bijvoorbeeld deel te nemen aan events, producten of diensten aanbieden en noem maar op. Zoals je al ziet zijn de mogelijkheden en smaken ook hier legio. Een paar enorme voordelen van retargeting via e-mailmarketing zijn: 

  • de doelgroep is al opgewarmd (heeft al e-mailadres achtergelaten)
  • e-mailmarketing is relatief goedkoop (je betaalt geen advertentiekosten)
  • je kunt meer context meegeven, doordat je in een e-mail meer ruimte hebt om je verhaal kwijt te kunnen dan in een advertentie

E-mailmarketing is essentieel in je retargeting strategie. Ontdek hier meer over e-mailmarketing en hoe dit jullie organisatie helpt jullie doelen te bereiken. 

Goed dat je dit leest. Dit betekent namelijk dat je op zoek bent naar slimme manieren om jouw doelgroep te bereiken. Daarmee heb je al de eerste stap gezet. In deze blog hebben we slechts een tipje van de sluier gelicht. Er zijn wat retargeting betreft natuurlijk enorm veel opties. Zorg er dus voor dat je altijd een goed plan hebt en jouw retargeting strategie aansluit op jouw marketingstrategie (die weer aansluit op je organisatie strategie). Zien we je nog eens? Jij ons in ieder geval wel 😉

Inhoud

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Lees meer over:

Deel:

Een goed uitgedacht leadgeneratieproces is makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat je gegevens achter, dan sturen wij je onze whitepaper met alles over B2B leadgeneratie en ontdek 20 bewezen leadgeneratie strategieën.
Naam(Vereist)