Google Ads voor beginners

google ads voor beginners

Wil je aan de slag met Google Ads, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan helpt deze blog jou een stukje op weg. Google Ads voor beginners is een hele klus. Er is zoveel onbekende materie en data. Eenmaal bekend met de termen, kun jij je analytische talenten laten zien!

Wat is Google Ads?

Google Ads is het online-advertentieplatform van Google. Google Ads biedt een unieke mogelijkheid om als adverteerder gebruikers van de zoekmachine Google te bereiken. Door in te zetten op zoekwoorden waar zoekers naar zoeken, biedt jij je als bedrijf aan als de ideale match. Het voordeel van Google Ads is dat jouw advertentie alleen wordt gezien door zoekers die op zoek zijn naar jouw product of dienst, mits je target op het juiste zoekwoord. 

Je dient je dus in te leven in de schoenen van de doelgroep. Kom erachter met welke zoekwoorden je doelgroep in Google op zoek gaat en welke kenmerken de doelgroep heeft om zo een gerichte campagne op te stellen. 

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads klinkt natuurlijk hartstikke leuk, maar hoe werkt het nou precies? Misschien verduidelijkt het volgende voorbeeld je beeld. 

Een zoeker is op zoek naar een nieuwe baan en typt in ‘startersfunctie online marketing’. Voor een adverteerder die werft voor een nieuwe junior online marketeer, is dit het ideale zoekwoord. Nu wil jij de zoeker overtuigen om op jouw advertentie te klikken en niet op die van de overige aanbieders. Jij hebt het prikkelend maken van je advertentie zelf in de hand, door de advertentie aan te kleden met informatie die waardevol is voor je doelgroep. 

De advertentie wordt getoond in het Google of Display netwerk op plaatsen en momenten waar jij op in hebt gezet. De sturing heb jij zelf in de hand door targeting in te stellen op basis van dagen, uren, locaties, zoekwoorden, extensies, doelgroepen, leeftijd, geslacht en biedstrategieën. 

Een Google ad maken

Heb jij wel eens de term Google AdWords voorbij zien komen? Tegenwoordig heet het platform Google Ads. Een Google Adwords advertentie advertentie maken is dus niets anders dan een Google ad maken. Een Google ad maken is niet zomaar gedaan. 

Als jij hier nog geen account hebt, dien je dit eerst aan te maken. Vergeet dit dan ook niet te koppelen aan Google Analytics en Google Tag Manager. 

Eenmaal de keuze gemaakt voor een specifiek zoekwoord, dan gaat het volgende traject beginnen. Om een Google Ad te maken heb je eerst informatie nodig over welke Unique Selling Points en welke Call To Action je wilt communiceren. Dit moet allemaal binnen het maximaal aangegeven karakters passen, het liefst zo vol mogelijk. En ook de boodschap vanuit de positionering van het bedrijf moet helder zijn.

Google advertentie opzetten

Een advertentie wordt van top tot teen versierd met het doel om de aandacht te trekken. Hoe stel je nou tactisch een advertentie op? Hieronder zie je een voorbeeld van een advertentie waar over nagedacht is.

Een advertentie wordt vanuit de basis opgezet met een zichtbare url, 3 koppen en 2 beschrijvingsregels. Een adverteerder heeft het versieren en daardoor prikkelend maken van de advertentie verder zelf in de hand. In dit geval is het zoekwoord Vloerenwinkel Rotterdam. Dit zoekwoord is in de eerste kop geplaatst. 

De tweede kop vertelt de zoeker dat er meer dan 150.000m2m op voorraad is, wat een voordeel is voor een potentiële klant. Wat vaker voorkomt is dat de derde kop niet eens zichtbaar is. In de eerste beschrijvingsregel wordt verteld waar de adverteerder gespecialiseerd in is en wat hen onderscheidt. De tweede beschrijvingsregel geeft nog een uniek voordeel aan met een call to action. 

Het versieren komt na het instellen van de basis advertentie. Zo zijn er sitelink- en highlight -extensies ingesteld. De highlight-extensie geeft voordelen waarom jij een aankoop zal doen of interesse zal tonen in het product van deze aanbieder. Sitelink-extensies leiden zoekers naar een specifieke pagina, zoals in dit geval PVC vloeren, laminaat vloeren, houten vloeren en de bezoek onze showroom pagina.

 Daarnaast staat bovenin naast de zichtbare url het telefoonnummer van het bedrijf. Al deze elementen kun je zelf instellen. Naast deze elementen zijn er nog veel andere manieren om je advertentie prikkelend op te stellen.

Tips Google Ads voor beginners?

Google Ads opzetten is niet het moeilijkste van het online-advertentieprogramma. Het draait om alle beweging eromheen. Daarbij zijn de eerste instellingen enorm belangrijk, want anders loop je later tegen allerlei problemen aan. Als de instellingen vanaf de basis goed staan, kun je actief aan de slag gaan met het optimaliseren. Een belangrijke tip is: vergeet nooit te checken of je conversies goed staan ingesteld, meten is namelijk weten!

Inhoud

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Lees meer over:

Deel:

Een goed uitgedacht leadgeneratieproces is makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat je gegevens achter, dan sturen wij je onze whitepaper met alles over B2B leadgeneratie en ontdek 20 bewezen leadgeneratie strategieën.
Naam(Vereist)