B2B Online marketing strategie in 5 stappen

b2b in 5 stappen

In een wereld van trial-and-error, veel testen en snel resultaat lijkt een online marketingstrategie niet thuis te horen. Dat duurt te lang. Het is verleidelijk om deze stap over te slaan en maar te gaan ‘starten’ met een Facebook Advertising of LinkedIn campagne. De perceptie heerst dat een online marketing strategie al verouderd is voordat deze is opgesteld. 

Vooral voor bedrijven onder de 100 FTE is het lastig om een effectieve en pragmatische online marketing strategie uit te stippelen. 

Het belangrijkste doel van een online marketing strategie: Een kader genereren hoe je de online marketing kanalen inricht dat goed te begrijpen is door de organisatie en waar je minimaal een jaar commitment aan wil geven om de commerciële doelen te bereiken. 

Met name dat kader is belangrijk. Het digitale landschap verandert en groeit in een rap tempo waardoor het gras al snel groener is aan de overkant. Consistentie en volharding is uiteindelijk effectiever en een online marketing strategie helpt om deze te behouden.

Hoe stel je een online marketing strategie voor b2b op?

Online zijn er al talloze templates te vinden. Het probleem is echter dat dit snel grote onoverzichtelijke documenten worden. Het belangrijkste begint bij het identificeren van de valkuilen bij het opstellen van een online marketing strategie.

De meest voorkomende fouten bij het opstellen van een online marketing strategie:

  1. Het kost meer dan 2 maanden om een online marketing strategie te ontwikkelen
  2. Het plan is teveel gericht op het behalen van een specifiek commercieel doel. Hierdoor krijg je direct een korte termijn gedachte en kun je de strategie niet voor de lange termijn uitvoeren. Bij enkel een leadgeneratie doelstelling kunnen waardevolle strategische keuzes met betrekking tot bijvoorbeeld te vindbaarheid van de website overgeslagen worden. 
  3. Het plan omschrijft niet welke rol online marketing in de organisatie heeft (en moet gaan krijgen)
  4. Het plan beschrijft niet waar geen online marketing voor ingezet wordt
  5. Het plan geeft geen invulling hoe de strategie uitgevoerd moet worden
  6. Het plan is te gedetailleerd over de invulling van de strategie (bijvoorbeeld: een grote lijst met quick wins die binnen een maand uitgevoerd kunnen worden)
  7. Jouw online marketing strategie bestaat uit grote lappen tekst en is niet visueel gemaakt
  8. Sales wordt niet betrokken in het plan en de manier waarop online marketing en sales elkaar kunnen versterken

In 5 stappen naar een concrete online marketing strategie

1. Maak een mindmap van de organisatie en de product marktcombinaties aan de hand van een mindmap.

Online marketing goed laten aansluiten op de bedrijfsstrategie en doelstellingen is natuurlijk cruciaal. Het probleem is alleen dat je snel door de bomen het bos niet meer ziet. Het in kaart brengen van jouw organisatie moet makkelijk en scanbaar zijn. Geen grote Word documenten. 

Hoe doen we het effectief bij BlinktUit? In een twee uur durende sessie zijn de belangrijkste onderdelen van de organisatie aan bod gekomen, namelijk: 

  • De organisatie (pitch, onderscheidend vermogen etc.)
  • Het aanbod
  • De doelgroep en product marktcombinaties
  • Concurrentie
  • Doelstelling
  • Budgetten
  • Stakeholders

mindmap van organisatie en de productmarkt combinaties helpt bij een online marketing strategie

Tijdens de sessie is het belangrijk om de gegeven informatie niet zomaar voor lief te nemen. Kunnen de USP’s concreet gemaakt worden in praktijkvoorbeelden? Sluiten de productgroepen goed op elkaar aan of zijn het totaal andere markten? Welke producten en diensten zijn winstgevend en welke zorgen ervoor dat de doelgroep snel ‘hapt’. 

Het goed in kaart brengen van de organisatie moet ervoor zorgen dat je gemakkelijk kunt onderbouwen waarom je in de online marketingstrategie bepaalde keuzes hebt gemaakt. Bij een beperkt marketingbudget kun je bijvoorbeeld de keuze maken om in de eerste termijn alle online activiteiten te centreren naar een specifieke doelgroep of product omdat deze al in de praktijk voor de meeste conversie zorgt (klanten geen winst). 

2. Ontwikkel een visuele aanpak voor het bereiken van de doelstelling en dat aansluit op de sales funnel.

Wanneer de organisatie eenmaal in kaart is gebracht rest de vraag wat we met online marketing in grote lijnen gaan doen. Hoe zetten we de kanalen in en wat doen we vooral niet? Je bent al snel geneigd in kanalen te praten of te roepen dat je ‘Thought Leadership’ wilt bereiken. Beschrijf eerst de verschillende strategieën om het doel te bereiken bijvoorbeeld:

  • Een actieve relatie opbouwen met CEO’s waar al contact mee is en binnenkort switcht
  • Naamsbekendheid creëren onder het DMU (decision making unit) van bedrijven met meer dan 1000 FTE targeten
  • Actief in contact komen met CEO’s die in hun eerste 100 dagen zitten
  • Productlancering X in de context van demo’s gericht aan HR, Communicatie managers en directeur van bedrijven met meer dan 1000+ FTE

visuele aanpak voor het bereiken van de doelstelling bij een online marketing strategie

Zoals je hierboven kan lezen zijn deze aanpakken tijdloos en beperken ze niet precies hoe deze uitgevoerd kunnen worden. Door ze een naam te geven zijn ze ook beter over te brengen intern maar ook extern (bij het samenwerken met bureau’s). Verder dienen de opgestelde strategieën ook verschillende fases van een customer journey waardoor de online marketing inspanningen op de juiste manier verdeeld worden.

3. Werk de verschillende online marketing aanpakken uit

Nu dat je organisatie in grote lijnen weet waar online marketing zich op gaat focussen blijft de vraag wat er dan precies uitgevoerd gaat worden. De onderdelen per strategie die je minimaal wil uitwerken zijn:

  • Segmentatie
  • Actie
  • Doel
  • Middelen
  • Output

Zoals in de afbeelding hieronder te zien is, is er een enkele aanpak per strategie bedacht. Dit kunnen er natuurlijk meer zijn. Door ook de output per strategie aan te geven, maak je ook duidelijk hoe je de aanpak gaat beoordelen. 

Bij het bijvoorbeeld vindbaar maken van een aantal koopintentie zoekwoorden wil je eerder in de output omschrijven dat je een top 5 organische positie bereikt dan het aantal leads dat je organisch genereert. Het gevaar is dat je anders op de verkeerde manier gaat sturen. 

stap 3 bij online marketing strategie betreft de uitwerking van de online marketing kanalen

4. Plan elke 3 maanden opnieuw en evalueer je aanpak

Als het goed is heb je nu precies in kaart hoe je de online marketing middelen en kanalen gaat inzetten om je doelstellingen te bereiken. Alleen de factor tijd ontbreekt. Je moet nu nog bepalen wanneer je welke acties gaat implementeren. Wat heeft op de korte termijn prioriteit? 

We raden aan om per drie maanden een planning te maken. De markt verandert snel en in de praktijk wil je na 3 maanden al bijsturen waardoor te ver in de toekomst plannen zonde van de tijd kan zijn. Zolang je maar consequent elke drie maanden de aanpak evalueert. 

Zoals je kunt zien in de afbeelding hieronder zijn de beschreven acties niet de detaillistisch en blijft het overzichtelijk wat er komend kwartaal gedaan moet worden. Elk kwartaal kan een actieplan er compleet anders zijn terwijl de aanpak en de strategie behouden blijft.

Growth Hacking plan van ongeveer 3 maanden

5. Extra: evalueer wekelijks samen met marketing en sales

Het bij elkaar brengen van marketing en sales is cruciaal om uiteindelijk tot een steeds sterkere online marketing aanpak te komen en een beter converterende funnel. Bij BlinktUit maken we gebruik van onderstaande template om het overleg goed te structureren. 

Tijdens dat overleg lopen we de leads langs maar ook de gesprekken die sales heeft gevoerd. Daarbij focussen we met name op de klanten die akkoord hebben gegeven en degene die hebben afgewezen. Hiermee kunnen we per fase concrete pijnpunten identificeren waar marketing weer op kan inspelen. 

template funnel voor marketing en sales

Conclusie: houd je online marketing strategie overzicht en simpel, maar wel doordacht

Door het volgen van bovenstaande stappen heb je binnen drie tot vier pagina’s een goede online strategie neergezet. Deze aanpak is met name geschikt voor bedrijven tot 100FTE. Geen grote plannen maar een effectief, interactief en pragmatisch online marketing strategie. 

Een commerciële noot

Klinkt dit verhaal interessant en wil je niet helemaal zelf het wiel uitvinden. Plan dan een gesprek met Mark en hij legt je uit hoe we in drie dagdelen een goede online marketingstrategie voor je organisatie ontwikkelen. 

Inhoud

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Lees meer over:

Een goed uitgedacht leadgeneratieproces is makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat je gegevens achter, dan sturen wij je onze whitepaper met alles over B2B leadgeneratie en ontdek 20 bewezen leadgeneratie strategieën.
Naam(Vereist)