7 redenen waarom advertising via sociale media essentieel is voor jullie organisatie

Advertising via social media, je hebt het waarschijnlijk vaak genoeg voorbij zien komen. Scrollend over LinkedIn zie je advertenties van organisaties uit jouw vakgebied en als je bijvoorbeeld een nieuwe TV hebt gekocht zie je die vervolgens weer op Facebook of Instagram voorbij komen. Misschien vraag je je wel eens af wat die bedrijven daar nou daadwerkelijk uithalen. In deze blog willen we je meenemen door de 7 facetten van social advertising. We laten je o.a. zien hoe social advertising werkt, wat voor verschillende kanalen er zijn en waarom advertising via social media niet mag ontbreken in jullie online marketing strategie.     

In deze blog lopen we achtereenvolgend langs de volgende onderdelen van social media marketing:

  1. Nieuwe potentiële klanten of sollicitanten bereiken
  2. Retargeting
  3. Laagdrempelig qua kosten
  4. Goede inzichten in je doelgroep krijgen
  5. Veel verschillende formats gebruiken
  6. Verschillende platforms inzetten
  7. Je doelen beter bereiken

Of je nou volledig nieuw bent met adverteren, nog nooit eerder geld aan advertenties hebt besteed, of al met advertising bezig bent (bijvoorbeeld via Google Ads); deze voordelen van social media advertising zorgen dat je het in ieder geval zult moeten overwegen voor jouw business. Ook maakt het in wezen niet uit of jouw organisatie B2C of B2B is, je hebt namelijk altijd met mensen te maken die meestal ook op social media actief zijn. 

1. Nieuwe potentiële klanten of sollicitanten bereiken

Wat je doelstelling ook mag zijn, social media advertising kan jou altijd in contact brengen met je doelgroep. Via social media kom je ook beter in contact met mensen die jouw organisatie, product of dienst nog niet kennen. Waar je bij Google vaak target op zoekgedrag van mensen, kun je via social media specifiek targeten op interesses. Stel je verkoopt financieel advies aan startende beleggers en wilt nieuwe klanten bereiken die zelf nog niet actief googlen. Je kunt dan via de verschillende kanalen targeten op iedereen die interesse heeft in beleggen en de financiële wereld en die bijvoorbeeld jonger dan 25 is. Door eventueel nog bepaalde specifieke interesses toe te voegen kun je je doelgroep nog scherper in kaart brengen en bereiken. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je targeting wat breder te houden en in je uiting extra specifiek aan te geven voor wie het bedoeld is, zo vergroot je je naamsbekendheid, loop je je doelgroep niet mis en zullen degenen voor wie je advertentie bedoeld is hem zien. Welke aanpak je kiest is natuurlijk geheel afhankelijk van wat je precies wilt bereiken en welke rol deze advertentie in je totale online marketing strategie heeft. 

Kortom, door te adverteren via social media kun je de meeste mensen vanuit je doelgroep bereiken en met ze in contact komen, omdat je niet alleen mensen bereikt die jouw bedrijf, product of dienst actief zoeken maar ook dat deel van je doelgroep dat nog geen actie heeft ondernomen. 

2. Retargeting

Naast het bereiken van nieuwe mensen via social media is er een andere aanpak die niet mag ontbreken in jouw online marketing strategie: retargeting. Wat is retargeting? Een goede retargeting aanpak betekent dat je steeds weer opnieuw in beeld komt bij je doelgroep via verschillende uitingen en op verschillende platformen.

Op deze manier creëer je onder andere meer ‘touchpoints’ en zijn je kosten per conversie lager. We gaan uitgebreid in op retargeting in deze blog, waarin je ontdekt hoe je dit kunt inzetten. 

3. Laagdrempelig qua kosten

Waar traditioneel adverteren vaak grote kosten met zich mee brengt, is advertising via social media een stuk voordeliger. Daardoor kun je met een beperkt budget aan de slag. Daar moet wel bij worden gezegd dat een hoger budget je advertenties vaak wel efficiënter maakt, doordat het algoritme van bijvoorbeeld LinkedIn zo veel sneller ‘meters kan maken’ en ook sneller inzichtelijk heeft hoe binnen je geselecteerde doelgroep de resultaten te behalen zijn. Deze algoritmes geven het zelf aan als ze in de leerfase zitten, hoe hoger je budget, des te eerder ze uit deze leerfase zijn. 

Op Facebook kun je al een campagne starten voor onder de €5 euro per dag. Op een platform als LinkedIn liggen de kosten weer wat hoger, qua startbudget en qua kosten voor adverteren. Daar staat bij LinkedIn tegenover dat je veel specifieker kunt targeten (zie punt 6.)

4. Goede inzichten in je doelgroep krijgen

Met advertising via social media krijg je veel inzicht in je doelgroep. We zagen het al even bij punt 2 over retargeting. Neem een platform zoals Facebook, waar je waardevolle data over jouw doelgroep op een presenteerblaadje krijgt. In de onderstaande screenshot van ons eigen advertising account zie je bijvoorbeeld exact in welke regio sales managers en bedrijfseigenaren interactie hadden met de onze advertentie. 

En het gaat veel verder dan dat, er is een hele lijst aan punten waar je inzichten over kunt krijgen, van leeftijd en geslacht tot aan welk mobiel apparaat mensen hebben gebruikt. Al deze zaken bij elkaar geven een heel goed beeld van wie je doelgroep is, hoe ze jouw advertentie zien, wat ze ermee doen etc. Een van onze lijfspreuken is niet voor niets: win or learn. Ook als je advertentie misschien niet de gewenste resultaten oplevert, kan deze namelijk alsnog goud waard zijn door waardevolle inzichten te geven. Zo leer je nog beter hoe je je doelgroep in de verschillende stadia van de sales of recruitment funnel kunt triggeren en aan je merk kunt binden.

5. Veel verschillende formats gebruiken

Het mooie van adverteren via social media is dat je qua content echt alle kanten op kunt. Ieder platform heeft natuurlijk zijn eigen vereisten als het gaat om de specs en plaatsingen, maar je kunt je merk echt neerzetten hoe jij dat wilt. We denken bijvoorbeeld alleen al bij banners aan de aloude statische banner, maar ook aan carroussel banners, GIF afbeeldingen of interactieve tekst banners. Maar wat dacht je van video’s, daar zijn de mogelijkheden enorm. Ga je voor een korte shot om je doelgroep te triggeren, of wil je juist een verhaal vertellen in een wat langere video. Legio aan opties dus. Maar, zoals met zoveel dingen in het leven, veel opties kan ook zorgen voor kiespijn. Welke is nou echt het beste? Geloof ons, dat is ook gewoon heel lastig en eerlijk gezegd soms ook niet eens te bepalen. Bij het bepalen van je advertentievorm zijn 2 dingen in ieder geval essentieel. En dat zijn de volgende:

  • Leef je in in de doelgroep en denk na over met welke vorm ze het gewenste gedrag zullen vertonen;
  • Combineer verschillende formats (meerdere touchpoints).

Een klein voorbeeld ter verduidelijking:
Je wilt babykleertjes verkopen en maakt een video waarin je leuke content deelt over baby’s en hun kleertjes. Je target zwangere vrouwen en stelt als doel in om zoveel mogelijk vrouwen te bereiken (awareness). Vervolgens target je alle vrouwen die minimaal 20 seconden van je video hebben bekeken en toon je een statische banner advertentie waarmee ze de folder van jouw babykleertjes kunnen downloaden als ze hun gegevens achterlaten.  

Welk format je kiest voor jouw advertenties is afhankelijk van wat je ermee wilt bereiken. Ga vooral gewoon aan de slag en test ook wat het beste werkt bij jouw doelgroep. 

6. Verschillende platforms inzetten

Naast verschillende advertentie formats zijn er natuurlijk verschillende social platforms waar je kunt adverteren. Zomaar een aantal op een rijtje:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • TikTok
  • Reddit
  • Pinterest
  • Snapchat

Uiteraard is de vraag hier: zit onze doelgroep hierop? Daarbij is het trouwens ook belangrijk om de DMU te targeten. Simpel voorbeeld: de gebruikers van babyvoeding mogen dan wel baby’s zijn, het zijn de ouders die het kopen en die je dus wilt bereiken. 

Belangrijk is dus in ieder geval om na te gaan wie de DMU is en waar ze zich online bevinden. Verder is het essentieel om te weten wat is hun intentie is op ieder platform. Een directeur kan zowel op Twitter als op Instagram zitten, de intenties per platform kunnen verschillen. Houdt daar ook rekening mee in de boodschap die je per platform gebruikt, het format waar je voor kiest en de tone-of-voice die je inzet. Ook voor de B2B kun je in veel gevallen dus  heel goed meerdere platformen inzetten.

7. Je doelen beter bereiken

Samenvattend moeten we concluderen dat advertising via social media, mits goed uitgedacht en uitgevoerd, helpt om de doelstellingen van jullie organisatie te bereiken. Als het goed is sluit het aan op jullie marketingstrategie, die weer naadloos aansluit op jullie organisatiestrategie. Je onderzoekt waar in jullie funnel de meeste winst te behalen valt en bedenkt daaromheen social media campagnes om je conversiepercentage in dat stadium van de funnel verhogen. Zo ben je steeds op zoek naar bottlenecks in je sales- of recruitment funnel en is adverteren via social media een van de belangrijke middelen die die bottlenecks niet alleen (deels) blootleggen, maar je ook helpen de ‘code te kraken’ en een doorbraak te creëren. Een doorbraak richting meer leads, betere leads of misschien wel meer goede sollicitanten. 

Inhoud

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Lees meer over:

Deel:

Een goed uitgedacht leadgeneratieproces is makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat je gegevens achter, dan sturen wij je onze whitepaper met alles over B2B leadgeneratie en ontdek 20 bewezen leadgeneratie strategieën.
Naam(Vereist)