We gaan een cookieless toekomst tegemoet. Wat betekent dit voor organisaties? Kunnen we wel zonder en waar moeten we beginnen? Om te beginnen is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van cookies. Laten we daarom eerst kort in de verschillen duiken en wat er precies gaat verdwijnen.
Wat zijn cookies?
Cookies zijn als het ware kleine bestanden die worden opgeslagen bij het bezoeken van een website. Een belangrijke onderscheiding zijn first-party cookies en third-party cookies:
- First-party cookies worden voornamelijk ingezet voor de taalvoorkeuren van een website, de shopping cart en overige voorkeuren. Deze cookies worden grootendeels door de bezochte website geplaatst voor het bieden van een betereklantervaring.
- Third-party cookies zijn er voornamelijk om een potentiële klant te identificeren en een vervolg actie te triggeren. Deze cookies worden vervolgens geplaatst door andere domeinen voor cross-site tracking, ad-serving en retargeting. Dit worden ook wel de reclame cookies genoemd en worden onder andere veel geplaatst door reclamebureaus.
Wat gaat er verdwijnen en waarom?
Al in januari 2020 kondigde Google aan dat het in 2022 de cookies voor derden zou blokkeren. De afgelopen jaren proberen bedrijven steeds sluwer om toestemming te vragen als het om cookies gaat. Ondanks dat deze alsnog geweigerd kunnen worden, wordt dit je vaak erg lastig gemaakt. Google heeft besloten om deze cookies stop te zetten zodat bedrijven de bezoekers niet meer kunnen tracken. Uiteraard doet google dit niet uit vrije wil, en zijn ze gedwongen wegens privacy bedreigingen en een te grote marktpositie.
De cookies zijn al verbannen door een tal andere browsers zoals Safari, Micorsoft Edge en Firefox. Echter wordt Google Chrome gebruikt door twee derde van de internetgebruikers wereldwijd. Het overgrote gedeelte van de internet gebruikers heeft dus nog steeds te maken met de third-party cookies. Maar ook voor deze gebruikers komt het tijdperk zonder cookies in zicht.
Komt er een alternatief?
Ja zeker, Google komt met een eigen vervangende technologie. Begin 2021 heeft Google zijn adverteerders laten weten volledig in te zetten op Federated Learning of Cohorts (FLoC). Ondanks dat deze technologie de indeling van personen in doelgroepen met gelijke interesses voorziet, maakt het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learing, en telt het nog steeds welke sites je bezoekt. Dit kan alleen een inbreuk op de privacy betekenen als je ongevraagd hiervoor wordt ingedeeld. Hoewel dit lijk top de cookies van een aantal jaar geleden is deze variant een hele verbetering voor consumenten ten opzichte van third-party cookies.
Hoe moet ik als organisatie hierop inspelen?
Ook al gaan third-party cookies verdwijnen, Google komt nu al met een alternatief. Toch raden wij aan om daar niet alle hoop op te vestigen. Het is wijs om nu al over een aantal zaken goed na te denken. Zet bijvoorbeeld kritisch de ethiek omtrent privacygevoelige data tegenover de oorspronkelijke marketingstrategie. Hoever wil je gaan binnen de regels? En wat is daar je ROI en risico? Breng de consequenties goed in kaart voor het einde van 2021 en heb duidelijk welke aspecten hierdoor worden geraakt. Zorg dat je als organisatie duidelijk heb hoe je kunt inspelen op deze verandering en wat eventueel overbodig wordt wanneer de third-party cookies wegvallen. Er zijn wereldwijd al genoeg organisaties die langzaam afstand doen van third-party cookies. Het lijkt misschien een grote stap en een ingewikkeld project, en zeker de ROI voor al die aanpassingen lijkt onduidelijk. Echter blijft privacy ook een belangrijk onderdeel van de customer experience. Een helder plan opstellen voor de toekomst zonder cookies gaat dus verder dan alleen de nieuwe privacy regels handhaven. Op langer termijn zullen de kleine aanpassingen in 2021, een goed doordacht en effectiever 2022 teweeg brengen.