Hoe Google Bedrijfsprofiel jouw bedrijf kan boosten

Stel je voor: Je bent op zoek naar een kapper in Zoetermeer rond 17:00 uur, dan is er een grote kans dat jij “kapper zoetermeer” zult intypen in Google om er een te vinden. Je vindt direct een kapper met een 4,5 sterren beoordeling, die nog open is én je kan direct de route ernaartoe aanzetten. Heel makkelijk geregeld.

Dit is een voorbeeld van hoe Google Bedrijfsprofiel een uitstekende tool kan zijn om meer klanten aan te trekken, naar jouw winkel of website. Wat Google Bedrijfsprofiel is, hoe je het kan bewerken en hoe het jouw bedrijf een boost kan geven leggen we in dit blog uit.

Wat is mijn Google Bedrijfsprofiel?

Google Bedrijfsprofiel is eigenlijk precies wat het lijkt. Het is het profiel op Google van jouw bedrijf, zoals veel mensen een profiel hebben op social media. Dit gratis profiel kan allerlei informatie bevatten over jouw bedrijf dat handig kan zijn voor de klant. Deze informatie komt niet alleen uit het bedrijf, maar ook van (potentiële) klanten en van Google zelf. 

Als er dus wordt gezocht op “kapper zoetermeer” dan komen de bedrijfsprofielen prominent voor op de Google pagina. Je zult eerst drie advertenties te zien krijgen en daarna komt er een kaart in beeld met een aantal bedrijven die het beste vallen in jouw zoekopdracht. 

De informatie die je te zien krijgt is de bedrijfsnaam, de review score, het soort bedrijf, het adres en de openingstijden. Wanneer je op mobiel zoekt staat er ook nog een button om te bellen bij het profiel, op de computer staan er twee buttons: één naar de website en de ander voor een route naar de winkel via Maps. Als je op het bedrijf klikt, krijg je het hele profiel te zien.

Zodra je het hele profiel ziet krijg je allerlei extra informatie te zien over het bedrijf. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om te weten of er parkeergelegenheid is bij de fysio, of dat er een rolstoelvriendelijke ingang is bij het restaurant dat je wilt bezoeken. Maar ook dat er bijvoorbeeld vegetarisch vlees bij de plaatselijke slager is in het dorp waar jij op vakantie bent.

De volgende informatie kan te vinden zijn op een Google Bedrijfsprofiel:

  • Adres
  • Aanbod
  • Website
  • Soort bedrijf
  • Route
  • Belangrijke kenmerken
  • Telefoonnummer
  • Omschrijving
  • Openingstijden
  • Reviews
  • Foto’s
  • Vragen en antwoorden
  • Logo
  • Post

Al deze informatie kan zorgen dat klanten jouw bedrijf beter kunnen vinden op Google en dat zij eerder een bezoek brengen aan jouw website of winkel.

Interactie met de klant via Google Bedrijfsprofiel

Klantcontact wordt ook een stuk makkelijker met een bedrijfspagina op Google. Er zijn meerdere manieren hoe de klant een bedrijf kan benaderen of er interactie mee kan hebben via de bedrijfspagina, die weinig moeite kosten.

Ten eerste kan een klant een review achterlaten. Een goede of slechte review kan allebei een kans bieden op een uiteindelijk positieve interactie. Voor een goede review kan je de klant bedanken. Voor een slechte review kan je de klant ook bedanken voor de feedback, zeggen dat je deze gaat verwerken of vragen naar vebeteringen. Zo laat jij je als bedrijf van je beste kant zien en voelen klanten zich gehoord.

Ook worden reviews meegenomen tijdens het zoeken op Google. Reviews kunnen dus helpen om de vindbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren in Google, omdat een review kan aansluiten op zoekopdrachten van potentiële klanten.

Ten tweede kan er direct gebeld worden naar het bedrijf met één druk op de telefoon button bovenaan het profiel. Dit neemt handelingen weg bij de klant en maakt het contact makkelijker.

Als derde kan de klant direct doorgestuurd worden naar je website. Dit kan ook via de button bovenaan het profiel. Een makkelijke weg naar meer informatie over je bedrijf dus.

Verder kan er ook direct een route naar je bedrijf aangezet worden via Google Maps. Dit neemt weer wat moeite weg van het opzoeken van het adres en zorgt voor een betere klantbeleving.

Veel websites hebben een FAQ-pagina en deze kunnen heel handig zijn voor een snel antwoord op je eventuele vragen. Op het profiel is er ook een vraag en antwoord onderdeel waar je dit als bedrijf zelf kan toevoegen en waar klanten ook hun vragen kunnen stellen. Dit maakt de klantbeleving ook weer een stukje beter en zorgt ook weer dat jij als bedrijf relevanter wordt in zoekopdrachten.

Als laatste is er ook nog de optie voor berichten. Dit zal bij de buttons staan bovenaan je pagina als je deze functie gebruikt. Met deze functie kunnen klanten direct een bericht sturen naar het bedrijf via een chat. Dit is laagdrempelig en makkelijk voor klanten die liever niet bellen en het is ook net even wat sneller gedaan dan een mail sturen. Een ideale manier om je klanten snel te woord te staan.

Je bedrijf op Google Maps

Met jouw Bedrijfsprofiel is je bedrijf ook zichtbaar op Google Maps. Hierdoor kunnen klanten jouw winkel makkelijk vinden en een route ernaartoe aanzetten. Ook is het een extra platform waarop je bedrijf gevonden kan worden en dus vergroot het de kans op nieuwe klanten.

De klant kan dan via de kaart je bedrijf vinden, of door bepaalde zoekwoorden te typen. Als ze je bedrijf aanklikken op Google Maps zullen zij hier ook informatie over je bedrijf zien, met openingstijden en review score.

Voor het ene bedrijf zal deze vermelding meer impact hebben dan voor de andere, maar een extra manier om gevonden te worden is altijd goed.

Jouw Google bedrijfspagina aanpassen

Jouw Bedrijfsprofiel aanpassen is erg simpel, maar eerst moet je een Bedrijfsprofiel aanmaken en laten verifiëren. Zodra jij een geverifieerd profiel hebt kun je alle informatie toevoegen en dat zal dan ook op Google te zien zijn.

Het verifiëren moet wel eerst gedaan worden voordat je profiel online komt en je alle informatie kan invullen. Dit is vaak een simpel proces, maar het verschilt per soort bedrijf hoe die verificatie tot stand komt.

Na de verificatie kan je stapsgewijs alle informatie over jouw bedrijf invullen. Soms kan je uit een selectie kiezen, zoals met bijvoorbeeld jouw bedrijfscategorie. Maar de beschrijving van jouw bedrijf kan je helemaal zelf invullen.

Om bij jouw Bedrijfsprofiel te komen moet je ingelogd zijn met het Google Account dat verbonden is met je bedrijf en waarop je het profiel hebt aangevraagd. Daarna kan je googlen op je bedrijfsnaam, of je gaat naar business.google.com

Zorg dat alle informatie zo compleet mogelijk is en dat het exact overeenkomt met je website. Dit zorgt voor constante informatie en daar houdt een zoekmachine zoals Google van en dat helpt je weer in de ranking.

Waarom moet ik mijn Google Bedrijfsprofiel aanpassen?

Door de juiste informatie op jouw Google Bedrijfsprofiel te plaatsen kan je bedrijf beter gevonden worden op Google. Je profiel ranked namelijk op zoekwoorden. Je kan dus jouw zoekwoorden strategie toepassen op je bedrijfspagina. De lokale SEO van jouw bedrijf wordt sterk beïnvloed door jouw Google Bedrijfsprofiel.

Meer weten over lokale SEO? Wij hebben ook een blog over lokale SEO geschreven, dus bekijk die vooral!

Door je informatie zo kloppend mogelijk te maken en rekening te houden met jouw zoekwoorden strategie, kan jouw winkel een stuk hoger ranken in lokale zoekopdrachten en dus is de kans op meer klanten groot.

Probeer bijvoorbeeld zoveel mogelijk bedrijfscategorieën te kiezen om op zoveel mogelijk categorieën te ranken. Let hier wel op dat deze écht relevant en kloppend moet zijn. Als je informatie niet of maar deels klopt, dan kan dit juist nadelig zijn voor de klantbeleving en ranking op Google.

Soms vult Google automatisch informatie in of voegt het iets toe. Dit kan onjuist of gedateerd zijn. Daarom moet je al jouw gegevens zelf invullen en soms controleren of de suggesties van Google juist of onjuist zijn.

Conclusie

Een Google Bedrijfsprofiel is de ideale toevoeging aan jouw bedrijf voor een betere klantbeleving en vindbaarheid in Google.

Het zorgt ervoor dat:

  • Je bedrijf beter te vinden is op Google
  • Er een mooi overzicht te zien is van je bedrijf in Google
  • Je lokale SEO verbeterd wordt
  • De online aanwezigheid van jouw bedrijf aantrekkelijker wordt

En het helpt je klanten met:

  • Het in contact komen met je bedrijf
  • Een eerste indruk krijgen van je bedrijf
  • Vragen over je bedrijf
  • Het vinden van je bedrijf

Kortom, Google Bedrijfsprofiel is een makkelijke manier om de online aanwezigheid van jouw bedrijf te verbeteren. 

Google Bedrijfsprofiel is een klein deel van online marketing. Wil jij hier op een deskundige en fijne manier mee geholpen worden? Neem dan contact op met BlinktUit en wij helpen je graag verder!

Inhoud

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Lees meer over:

Deel:

Een goed uitgedacht leadgeneratieproces is makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat je gegevens achter, dan sturen wij je onze whitepaper met alles over B2B leadgeneratie en ontdek 20 bewezen leadgeneratie strategieën.
Naam(Vereist)