Lokale SEO: zo wordt jij snel lokaal vindbaar

local seo

Wil jij graag lokaal gevonden worden? Dan kan lokale SEO de geschikte oplossing voor jou zijn! Lokale SEO is namelijk dé weg vooruit als je meer bezoekers wilt krijgen naar je bedrijf vanuit organische lokale resultaten. Maar wat is lokale SEO, hoe werkt het en welke ranking factoren zijn van belang?

In deze blog vertellen we je er graag meer over! Daarnaast geven we ook tips mee, zodat jij je bedrijf kunt laten ranken op lokale zoekopdrachten om vervolgens meer klanten binnen te krijgen.

In dit artikel leer je:

  • Wat is lokale SEO?
  • Waarom lokale SEO gebruiken?
  • Wanneer moet ik lokale SEO inzetten?
  • 7 Lokale SEO tips om sneller vindbaar te worden

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is op de dag van vandaag belangrijker dan ooit. Steeds meer zoekopdrachten hebben lokale zoekintenties. Google gebruikt locatiegegevens om voor deze zoekopdrachten zo relevant mogelijke resultaten te tonen. 

Bij lokale SEO draait alles om het verbeteren van je online aanwezigheid, om zo meer business te krijgen van lokale zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten vinden plaats in vele zoekmachines, maar lokale SEO richt zich op het optimaliseren voor Google-gebruikers. Dit is precies wat je wilt aangezien Google de meest gebruikte zoekmachine is, ook in Nederland.

Waarom lokale SEO gebruiken?

Maar waarom zou je lokale SEO willen gebruiken? Lokale SEO is simpelweg belangrijk omdat veel mensen Google gebruiken om lokale bedrijven te vinden.

In feite, volgens Google:

  • Zijn 30% van alle mobiele zoekopdrachten gerelateerd aan locatie.
  • Zijn 78% van de mensen die op hun telefoon zitten naar iets in de buurt (lokaal) aan het zoeken, zoals een fysieke winkel.
  • Resulteren 28% van de zoekopdrachten naar iets in de buurt in een aankoop.

Kortom, klanten zijn op zoek naar lokale bedrijven. Als jij niet tussen de lokale zoekresultaten staat, loop je dus klanten mis.

Wanneer moet ik lokale SEO inzetten?

Wanneer moet je nou lokale SEO juist wel of niet inzetten? Het zal nu ongetwijfeld duidelijk zijn dat lokale SEO veel voor jouw onderneming en eigenlijk voor elk bedrijf wel wat kan betekenen. Toch is dit niet altijd even belangrijk voor iedereen.

Lokale vindbaarheid is bijna altijd van toepassing als jij een lokaal bedrijf hebt. Bij lokale SEO draait het dus echt om spelers op de lokale markt. Een wat grotere aanbieder die in heel het land vertegenwoordigd is, of een internationale aanbieder, heeft hier vaak geen baat bij. Hierbij kan je denken aan bedrijven zoals Bol.com en Amazon. 

Aan de andere kant, kan een lokale speler juist veel voordeel uit lokale SEO halen. Stel, je bent op zoek naar een verkoopmakelaar in Haarlem. Vervolgens voer je een zoekopdracht uit “verkoopmakelaar Haarlem”. Nu wil je natuurlijk snel kunnen zien van welke makelaars in Haarlem jij gebruik kunt maken.

Voorbeeld lokale SEO

Je wilt nu geen makelaars tegenkomen bij de zoekresultaten die werkzaam zijn in Groningen. Je wilt uiteraard gebruik maken van een makelaar die over kennis beschikt van de haarlemse huizenmarkt. Dit is een uitstekend voorbeeld van wanneer lokale SEO van pas komt.

Ook voor bedrijven die meerdere locaties hebben is het mogelijk om lokale SEO toe te passen. Alleen kost dit wel meer tijd. Denk bijvoorbeeld aan een tandarts of huisarts met meerdere locaties in Nederland.

Zij hebben er enorm baat bij als zij worden gevonden in de lokale zoektermen. De kans is namelijk klein dat jij naar een tandarts of huisarts gaat die niet bij jou in de buurt zit.

7 Lokale SEO tips om sneller vindbaar te worden

1. Optimaliseer je website

De allereerste stap die je uitvoert om met lokale SEO sneller vindbaar te worden is in principe hetzelfde als bij alle SEO, namelijk het optimaliseren van je website. Het is uiteraard belangrijk dat je on-page SEO goed in elkaar steekt. Maar ook de technische SEO kant kan een hoop invloed hebben op de zoekresultaten. 

Als jouw website niet SEO technisch in orde is, zal het moeilijk worden om überhaupt zichtbaar te worden in de zoekmachines. Een belangrijk onderdeel hierbij is bijvoorbeeld je website snelheid. Je kunt Google Pagespeed Insights gebruiken om inzicht te krijgen in jouw website snelheid. 

Daarnaast is het belangrijk dat je je website laat crawlen om erachter te komen of er geen 404 foutmeldingen of gebroken links op de website aanwezig zijn. Dit zou je kunnen controleren met Screaming Frog.

Zorg dat je al deze onderdelen goed hebt bekeken en mochten er problemen zijn, los ze dan zo snel mogelijk op!

2. Optimaliseer Google Mijn Bedrijf

De tweede tip om met lokale SEO sneller vindbaar te worden is het aanmaken en invullen van een Google Mijn Bedrijf profiel (mocht je dit nog niet gedaan hebben). 

Het Google Mijn Bedrijf profiel trekt allereerst veel aandacht naar zich toe. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om informatie met je potentiële klanten te delen. Denk hierbij aan algemene bedrijfsinformatie maar ook foto’s, een korte beschrijving, reviews, openingstijden en zelfs updates of blogs. 

Indien je nog geen Google Mijn Bedrijf hebt, is het belangrijk om deze aan te maken. Ook als je wel al beschikt over een account kan het handig zijn om deze nog eens door te lopen en te kijken of je nog informatie kunt toevoegen. Je kan dit gemakkelijk doen in Google: 

Je gaat naar Google Mijn Bedrijf en logt hier in met het Google account. Mocht je al beschikken over een Google Mijn Bedrijf account, dan zie je dat. Zo niet, dan moet je jouw bedrijf nog “claimen”. Je typt je bedrijfsnaam is en geeft aan dat het een nieuw bedrijf is.

Het is nu de tijd om ervoor te zorgen dat jouw Google Mijn Bedrijf profiel zo compleet mogelijk wordt ingevuld. Hoe uitgebreider je jouw profiel inricht, hoe beter. Ook kan je via Google Mijn Bedrijf inspelen op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw business. Dat kan bijvoorbeeld in de beschrijving van je bedrijf, maar ook via producten/diensten, blogs, evenementen en reviews. Over reviews zullen we verder in dit artikel ook nog tips geven. 

Tot slot is het is belangrijk om jouw Google Mijn Bedrijf account actueel te houden en is het een goed idee om regelmatig informatie te delen.

3. Lokale landingspagina

Lokale landingspagina’s zijn ideaal om jouw lokale SEO een extra boost te geven. Wat hiervoor wel belangrijk is, is dat je de juiste lokale zoekwoorden in kaart weet te brengen die voor jou relevant zijn. 

Hiervoor kun je gratis keyword tools raadplegen zoals UberSuggest, Google Trends of AnswerThePublic. Wat je ook kunt doen, is goed kijken hoe jouw concurrentie dit momenteel heeft ingericht. Je zou hier inspiratie uit kunnen halen.

Uiteindelijk moet je een selectie maken van de juiste lokale zoektermen. Deze zoektermen kun je vervolgens verwerken op je website. Om op de juiste lokale zoektermen vindbaar te worden is het belangrijk dat Google weet welke diensten of producten je aanbiedt. 

Een lokale landingspagina is een pagina op je website, speciaal voor de lokale vindbaarheid. Deze vul vaak dus ook met lokale content. Dat houdt in dat je deze content dus uniek schrijft aan de hand van specifieke locaties, zo voorkom je ook gelijk duplicate content. Dit kan zeker helpen wanneer je op meerdere locaties vestigingen hebt. 

Laten we een situatie uitschetsen met de verkoopmakelaar Haarlem uit het vorige voorbeeld. Stel dat deze makelaar ook graag gevonden wilt worden in Hoofddorp en Amsterdam. Het zou dan een goed idee kunnen zijn om hier aparte lokale landingspagina’s voor toe te voegen. Deze richt je dan als volgt in:

www.voorbeeldmakelaar.nl/verkoopmakelaar-amsterdam/

www.voorbeeldmakelaar.nl/verkoopmakelaar-hoofddorp/

Op deze pagina’s ga je vervolgens aan de slag met on-page SEO op jouw uitgekozen lokale zoekwoorden.

Bonus tip: 

Mocht je nou maar op één specifieke locatie gevonden willen worden, optimaliseer dan je homepage. Ook het toevoegen van jouw locatie en overige bedrijfsgegevens in de footer kan nog wel eens zorgen voor een goede boost!

4. Lokale backlinks

Net als bij SEO, is het ook voor lokale SEO belangrijk dat je meer backlinks weet te verkrijgen. Door het verkrijgen van meerdere backlinks verhoog je de autoriteit van de website en pagina’s. Hierdoor zul je uiteindelijk hoger in de zoekresultaten belanden. 

Wat je allereerst kunt doen is het opzoeken van lokale bedrijven die relevant zijn voor jouw business. Vervolgens kun je deze bedrijven vragen of ze een link willen plaatsen naar jouw website. Wij adviseren om dit in de vorm van een kort artikel / blog te doen. 

Wat hierbij helpt is om van te voren zelf al een kwalitatief artikel of blog te schrijven. Zorg wel dat dit ook een toevoeging is voor de tegenpartij, anders zullen zij minder geneigd zijn om dit voor je te doen. Mocht dit niet lukken of te tijdrovend zijn, dan kun je ook overwegen om gebruik te maken van een betaalde vorm van linkbuilding.

5. Reviews

Reviews zijn niet alleen belangrijk voor je lokale SEO, maar zijn ook in het algemeen een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Zeker bij start-ups of wat kleinere bedrijven kunnen potentiële klanten nog wel eens twijfelen als ze jouw bedrijf nog niet kennen. Potentiële klanten zullen dan altijd kijken of er goede reviews zijn te vinden. De reviews spelen dus een grote rol bij de beslissing van een eventuele aankoop. Maar ook voor lokale SEO hebben de Google reviews die klanten achterlaten een groot voordeel.

Zorg ervoor dat mensen dus regelmatig een review schrijven over de producten of diensten die je aanbiedt. Zodra deze reviews binnenkomen, kan je hierop reageren. Hier kan je ook met zoektermen op proberen in te spelen. Dit zal uiteindelijk weer voordelig zijn voor je lokale SEO.

Bonus tip:

In je Google Mijn Bedrijf kun je ook een link ophalen en deze delen, zo kunnen mensen nog sneller een review voor je achterlaten

6. Voice search

Voice Search is de afgelopen jaren een nieuw opkomende trend. Bij voice search spreekt iemand een zoekopdracht in in Google. Deze techniek is de afgelopen jaren flink verbeterd en dit wordt dus ook steeds vaker uitgevoerd. 

Voice search wordt steeds belangrijker bij lokale SEO. Dit komt omdat de zoekopdrachten die uitgevoerd worden via voice search vaak uit wat langere en meer specifieke zoekwoorden bestaat. Het is namelijk een spreektaal en de opdracht bestaat vaak uit een vraag.

Hoe kan je hier als bedrijf op inspelen? Het is belangrijk dat je antwoord geeft op deze vragen of topics. Dit kan je bijvoorbeeld doen door vragen als tussenkopjes neer te zetten en hier vervolgens in een alinea op ingaan. Maar ook het toevoegen van een “Veelgestelde vragen” sectie kan hierbij helpen. 

Vaak weet je als bedrijf uit eigen ervaring welke vragen vaak gesteld worden. Maar ook hier kun je weer gebruik maken van tools zoals AnswerThePublic.

7. Blijf bezig met het optimaliseren van lokale SEO

Onze laatste tip die we je mee kunnen geven, is het blijven optimaliseren van je lokale SEO. Net als bij SEO geldt voor lokale SEO ook dat dit een lange termijn aanpak is. Je kunt dit dus zien als een marathon en niet een race. Blijf dus optimistisch en blijf je lokale SEO optimaliseren, ook als je niet gelijk de gewenste resultaten ziet.  

Daarnaast kun je ook proberen om op de hoogte te blijven van mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO, zo ben jij altijd up-to-date. Nu je weet wat lokale SEO inhoudt en hoe jij dit kan optimaliseren biedt dit je veel kansen. Door hiermee aan de slag te gaan en ook de bovenstaande tips te implementeren zullen je posities ongetwijfeld toenemen. 

Wil jij je lokale SEO toch liever overlaten aan een expert? Dan kan dat natuurlijk ook. Je kunt dan altijd vrijblijvend contact met ons opnemen zodat één van onze SEO-specialisten aan de slag kan gaan om jouw lokaal vindbaar te maken.

Inhoud

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Lees meer over:

Deel:

Een goed uitgedacht leadgeneratieproces is makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat je gegevens achter, dan sturen wij je onze whitepaper met alles over B2B leadgeneratie en ontdek 20 bewezen leadgeneratie strategieën.
Naam(Vereist)