Beste e-mail marketing software voor B2B in 2022

email marketing software

De juiste e-mail marketing software selecteren is een essentieel onderdeel van je e-mail marketing strategie. Je wilt aan de slag met e-mail marketing. Je hebt je strategie helemaal voor ogen en weet wie je doelgroep is voor e-mail marketing. Daarnaast is het glashelder wat je wilt bereiken en welke boodschap je daarvoor gaat inzetten. Dan ben je er, toch? Nou, niet helemaal dus… 

Het selecteren van de juiste e-mail marketing software dat naadloos aansluit op jouw doelstellingen is minstens zo belangrijk. En dat is niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als je niet precies weet waar je naar moet kijken. Zo voorzie je bijvoorbeeld niet altijd wat belangrijke of juist overbodige features zijn voor jullie e-mail marketing doelstellingen. 

Dat begrijpen wij als (onder meer) e-mail marketing bureau helemaal. Daarom helpen we je een handje. Er zijn honderden aanbieders van e-mail marketing software. Hieronder zetten we 3 bekende e-mail marketing software varianten op een rijtje met hun voor en nadelen. We hebben hierbij trouwens niet als doel om de e-mail marketing software tot in detail door te nemen, maar geven je in grote lijnen een beeld.

Activecampaign

We kennen Activecampaign als een bekende aanbieder van e-mail marketing software die vooral erg compleet is in vergelijking met andere aanbieders. Het biedt je onder andere de opties van geautomatiseerde e-mails, het labelen (segmenteren) van contacten en het maken van koppelingen met andere software. 

Het labelen van contacten, is een belangrijke feature van deze e-mail marketing software. Je kunt zo namelijk mensen die bijvoorbeeld een formulier hebben ingevuld of een demo aangevraagd, een unieke tag meegeven in Activecampaign waardoor je goed overzicht houdt en kunt segmenteren. 

Bovendien kun je deze mensen via de marketing automation feature van Activecampaign vervolgens per tag in een bepaalde geautomatiseerde e-mail flow plaatsen. Hoe deze flow eruit ziet en wie welke e-mails en content wanneer krijgen kun je helemaal naar wens instellen en zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Naast tags kan e-mail automation flow trouwens ook ‘getriggerd’ worden door andere gebeurtenissen zoals een product in het winkelmandje of een verjaardag. 

Wil je de voordelen van de software echt goed benutten moet je de volgende functie van Activecampaign in ieder geval inzetten: koppelingen met andere software. Vanuit veel andere software, zoals bijvoorbeeld het CMS van je website of een Facebook campagne kun je via koppelingen leads en klanten automatisch importeren in Activecampaign waardoor mensen bijvoorbeeld automatisch in een e-mail flow terechtkomen. Zo heeft Activecampaign meer dan 800 verschillende software integraties. 

De e-mail marketing software van Activecampaign heeft wat ons betreft deze nadelen:

  • De user interface kan wel wat beter, naar sommige functies moet je soms echt even zoeken;
  • De opties om je e-mails te designen mogen wat ons betreft wel wat uitgebreider.

Mailchimp

Een andere bekende speler wat betreft e-mail marketing software is Mailchimp. In tegenstelling tot Activecampaign kun je Mailchimp gratis gebruiken, mits je onder de 2000 contactpersonen blijft. Dit is ideaal voor startende organisaties, maar voor veel bedrijven in de B2B is dat een behoorlijk nadeel. Die gaan hier namelijk vrij snel overheen, waardoor het wel prijzig kan worden. 

Net als bij Activecampaign en vele andere e-mail marketing software kun je ook bij Mailchimp gebruik maken van koppelingen met andere programma’s zoals Google Analytics en Facebook. Daarnaast kun je data van klanten verzamelen. Daarbij kun je denken aan demografische gegevens van je klanten, aankoopgegevens en meer. Zo kun je hier segmenteren en bijbehorende e-mail automations opmaken.

De e-mail automation software van Mailchimp heeft wat BlinktUit betreft de volgende nadelen:

  • Beperkte opties bij het opstellen van funnels en automations; 
  • Ook hier mogen de mogelijkheden om je mails te designen wat uitgebreider.

Bij BlinktUit hebben we ervaring met Mailchimp, maar merken we dat het voor veel van onze opdrachtgevers in de B2B niet de ideale oplossing is. Je merkt tijdens het gebruik van deze e-mail marketing software dat het beter past bij kleine of startende organisaties dan bij middelgrote B2B organisaties.

SendinBlue

SendinBlue is in 2012 opgericht en daarmee een relatief jonge organisatie. Toch heeft het inmiddels al ruim 80.000 leden die wereldwijd hun e-mail marketing software gebruiken. Als je als B2B organisatie wilt groeien is het essentieel om met je klanten en leads in gesprek te blijven. 

SendinBlue begrijpt dit als geen ander. Zo kun je naast de e-mail functie bij SendinBlue ook gebruik maken van de chat- en SMS functie. Je kunt dus via verschillende media met je doelgroep in contact blijven. Een ander groot voordeel van SendinBlue, is dat je net als bij Activecampaign uitgebreide e-mail funnels kunt ontwikkelen en op maat kunt maken.

De CRM functie van SendinBlue werkt ook erg prettig, je kunt contacten op een eenvoudige manier ordenen en segmenteren, waardoor je prima overzicht houdt. Dit overzicht zorgt natuurlijk ook direct voor effectievere e-mailcampagnes. Daarnaast heeft SendinBlue goede koppelingen met andere platforms zoals WordPress, Zapier enzovoort. 

Ten opzichte van Activecampaign is Sendinblue relatief goedkoop en daarmee een stuk toegankelijker om mee te starten. Toch biedt deze e-mail marketing software uitgebreide opties, bijvoorbeeld bij het analyseren van je campagnes. Behoorlijk wat e-mail marketing voordelen dus. 

Een aantal nadelen van SendinBlue:

  • Er is (nog) geen Nederlandse versie (geldt trouwens ook voor Mailchimp en Activecampaign)
  • Zonder de juiste expertise is het lastig om de e-mail automations goed in te stellen en campagnes te analyseren  

In onze ogen is SendinBlue het ideale programma voor bedrijven in de B2B die structureel willen groeien en toch een betaalbare e-mail marketing software willen inzetten. 

Groeisessie

Wil jij met jouw organisatie extra groei genereren bijvoorbeeld door middel van gerichte e-mail marketing campagnes? Of wil je meer weten over het kiezen van e-mail marketing software, hoe je jouw online marketing funnel versterkt of hoe je eenvoudig jouw leadopvolging kunt automatiseren? Wij vertellen je er graag meer over!

Inhoud

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Lees meer over:

Deel:

Een goed uitgedacht leadgeneratieproces is makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat je gegevens achter, dan sturen wij je onze whitepaper met alles over B2B leadgeneratie en ontdek 20 bewezen leadgeneratie strategieën.
Naam(Vereist)