Hoe kun je Google Ads winstgevend inzetten?

Google Ads is een marketingkanaal die je kan inzetten voor de groei van je bedrijf geformuleerd in een marketingdoelstelling. In Google Ads kun je jouw product of dienst promoten met het doel hier meer omzet, naamsbekendheid of leads uit te halen. Een winstgevende campagne moet doordacht zijn en niet even uit de losse pols zijn opgesteld, want dat is de sleutel voor een succesvolle Google Ads campagne.

Wat is Google Ads?

Google Ads is een online-advertentieprogramma op Google, waar bedrijven via verschillende soorten campagnes reclame maken voor hun producten of diensten. Google Ads kent verschillende vormen van campagnes:

Zo worden zoekcampagnes en shopping-campagnes alleen ingezet in het Google Netwerk, bannercampagnes in het Display netwerk en videocampagnes in het Display- en YouTube netwerk. 

Binnen Google Ads zijn talloze targeting mogelijkheden, die geheel zelf ingesteld kunnen worden. Vervolgens gaat Google voor je aan de slag binnen het Google, Display en/of Video netwerk. Het fijne is dat je de controle over het budget en de targeting uiteindelijk zelf in de hand hebt.

Hoe werkt Google Ads?

Google verdient zijn geld door jou als bedrijf te laten betalen voor elke klik op jouw advertentie. De kosten per klik (CPC) variëren meestal van €0,05 tot €20. Nu vraag je je vast af hoe dit zo kan schommelen. Dit bedrag vormt zich door het aantal concurrenten dat ook bovenaan in Google gevonden wil worden op dit zoekwoord en door het aantal zoekopdrachten per maand van dit specifieke zoekwoord. 

Jij verdient geld of behaalt je doelen doordat een percentage van de websitebezoekers die via jouw advertentie op je website zijn gekomen, een aankoop doet, zijn gegevens achterlaat of op een andere manier klant wordt van jouw bedrijf. Het doel is om elke euro die jij in Google Ads stopt, om te zetten in meerdere euro’s. De perceptie weggooien van geld is dus zeker niet waar. Door Google Ads strategisch in te zetten word je in principe niet armer, maar eerder rijker.

8 tips voor het opzetten van Google Ads

Ben jij benieuwd hoe je zelfstandig een Google Ads campagne opzet? Hier vind je 8 tips voor het opzetten van een succesvolle Google Ads campagne.

1. Google Ads strategie

Google Ads dient opgesteld te worden vanuit een strategie. Een strategie kan zijn om lokale naamsbekendheid te creëren en daarom in te zetten op zoekwoorden gecombineerd met locaties uit de omgeving, of de targeting in te stellen op een X aantal kilometer rondom jouw bedrijf, of een lokale campagne op te zetten. 

Een andere strategie kan zijn leads verzamelen middels een laagdrempelig conversiepunt zoals het downloaden van een whitepaper, met het doel om e-mailmarketing in te zetten voor de poule aan leads die opgebouwd is. 

Nog een ander voorbeeld is een grote korting promoten door middel van een video. Er moet altijd naar een doel toegewerkt worden. De advertenties dienen een duidelijk doel te hebben en er moet een goed onderbouwd plan liggen hoe en door middel van welke kanalen dit bereikt gaat worden. Hierin staat de opgestelde doelgroep centraal.

2. Google Ads zoekwoorden

Google is een zoekmachine die elke seconde 40.000 zoekopdrachten verwerkt. 93% van de Nederlandse bevolking gebruikt Google als zoekmachine. Jij bent op zoek naar informatie en voert een zoekopdracht uit in Google. Google probeert vervolgens jou de best bijpassende websites voor te schotelen om relevant te zijn voor jouw zoekopdracht.

Stel je voor dat je een taxateur bent in Haarlem, dan is het verstandig kritische keuzes te maken met betrekking tot de Google Ads zoekwoorden waar je op gaat targeten. Je bent dus op zoek naar bewoners in de omgeving Haarlem die een taxatierapport nodig hebben. Je hebt drie zoekwoorden uitgezocht en twijfelt wat het beste zoekwoord is voor het succes van jouw campagne.

Laten we een schatting doen dat 10% op jouw advertentie klikt als de advertentie bovenaan staat in Google. Als er gekozen wordt voor het eerste zoekwoord ‘taxateur’, dan betekent dit dat 4.400 zoekopdrachten x 0,1 (10%) = 440 zoekers klikken tegen een bedrag van €2,01 per klik. Dit betekent dat het zoekwoord je (440 x €2,01) €884,40 gaat kosten, waarbij er zoekers bij zitten door heel Nederland. Bij een keuze voor het zoekwoord ‘taxateur noord holland’ kost dit je (170 x 0,1 = 17 x €1,77) €30,09. Het risico hierbij is dat de zoekers in delen van Noord Holland kunnen wonen, waar de taxateur uit Haarlem niet voor bevoegd is om taxaties uit te mogen voeren. Bij het kiezen van het zoekwoord ‘taxateur haarlem’ zijn de kosten (170 x 0,1 = 17 x €2,44) €41,48. Dit is een hoger bedrag dan taxateur noord holland, maar de ruis is wel minimaal. Als iemand naar taxateur haarlem zoekt, dan is de kans heel groot dat degene in deze omgeving woont. In dit geval is het zoekwoord taxateur haarlem, dus de beste keuze.

De keuze om specifieke Google Ads zoekwoorden wel of niet in te zetten voor advertenties op Google is dus de afweging tussen het zoekvolume, de concurrentie, de cost per click en de concreetheid van het woord. Het belangrijkste om na te gaan is of de zoekintentie juist is tegenover het product of de dienst dat je de zoeker wil laten zien. Hoe minder ruis, hoe minder onnodige kosten, hoe hoger je rendement.

3. Google Ads structuur

Om makkelijk te kunnen analyseren en onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende campagnes is het handig om de campagnes logisch in te delen. Campagnes zijn onder te verdelen in drie niveaus. Allereerst is er het campagneniveau. In je campagnes kun je advertentiegroepen aanmaken. Iedere advertentiegroep bestaat vervolgens weer uit zoekwoorden + een advertentieset. 

Campagnes kunnen ingedeeld worden naar aanbod, naar doelen die behaald moeten worden, naar doelgroepen of zoekwoordgroepen. Je creëert grip op de situatie en hebt invloed wanneer welke advertentie getoond wordt bij welke zoekopdracht. Het is dus slim om het zo simpel mogelijk voor jezelf (en je collega’s) te houden.

Stel dat je vloeren verkoopt. Een voorbeeld van de opbouw van een campagne is als volgt:

4. Google Ads targeting

Targeting instellen binnen Google Ads kan op verschillende manieren. Hier kunnen ook combinaties gemaakt van worden. Voordat je je campagne opstelt is het goed om je in te leven in de doelgroep en op basis van deze doelgroep een targeting in te stellen. Targeting instellen kan door middel van:

Stel je voor dat je eigenaar bent van een vloerenwinkel gevestigd in Den Haag. Dan is het in dit geval goed om in te zetten op concrete zoekwoorden met betrekking tot het aanbod, locatie targeting bijvoorbeeld 30 kilometer om Den Haag te zetten en in-market doelgroepen te vinden die te maken hebben met het kopen van vloeren. Dit kan mogelijk een geschikte targeting zijn voor een vloerenwinkel.

5. Google Ad maken

Om een normale Google Ad te maken dienen er 3 koppen en 2 beschrijving regels verzonnen te worden. De 3 koppen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een Unique Selling Point, het zoekwoord/aanbod en een Call To Action. In de beschrijving regels wordt vaak een vraag gesteld met een antwoord en een overtuigende zin waarom een persoon interactie moet hebben met het merk. Zo stel jij je Google Ad goed op. Dit is een voorbeeld van een advertentie:

6. Meten conversies Google Ads

Om het succes van je campagne te meten worden er vooraf conversies ingesteld. Conversies instellen kan via Google Tag Manager of via Google Analytics. Stel dat een makelaar een formulier op de website heeft staan voor het aanvragen van een taxatierapport. Als je dit formulier in hebt gevuld ga je naar de volgende bedankpagina: www.makelaar.nl/bedankt-taxatierapport. 

In Google Analytics kun je dan bij doelen instellen dat de bestemming /bedankt-taxatierapport is met als conversie naam taxatierapport aanvraag. Deze kan direct in Google Ads geïmporteerd worden bij het kopje conversies. Zo worden alle taxatie aanvragen juist gemeten. 

Is het complexer en hangt er geen bedankpagina achter, dan dienen de conversies ingesteld te worden in Google Tag Manager.

7. Extensies

Extensies zijn een belangrijk onderdeel om zoekers te triggeren zodat zij op je advertentie klikken. Binnen extensies onderscheiden we verschillende soorten extensies:

  • Sitelink extensie
  • Highlight extensie
  • Website informatie extensie
  • Beeld extensie
  • Bel extensie
  • Leadformulier extensie
  • Locatie extensie
  • Locatie extensie voor partners
  • Prijs extensie
  • App extensie
  • Promotie extensie

Niet alle extensies hoeven op- en aangezet te worden. Extensies die kunnen bijdragen aan meer leads, conversies of naamsbekendheid zijn wel belangrijk om aan te zetten. Voor een meubelwinkel is het dus goed om de locatie extensie aan te zetten, zodat de zoekers die op zoek zijn naar je bedrijfsnaam direct je locatie in beeld zien.

8. Optimaliseren Google Ads

Indien alle Google Ads juist zijn opgezet, alle targeting en extensies zijn ingesteld, dan kunnen de advertenties aan. Het succes van Google Ads zit ‘m in het constant optimaliseren van je advertenties. 

Zie jij bijvoorbeeld dat er heel veel conversies plaatsvinden op maandag 18.00 – 20.00, stel dan hiervoor een bodverhoging in. Zie jij dat bepaalde zoekwoorden niet goed presteren, zet deze dan uit in overleg met je baas of de klant. Stel dat bepaalde koppen het niet goed doen, vervang deze dan voor andere koppen. 

Komen er in het zoektermen rapport woorden tevoorschijn waar jij zelf nog niet aan had gedacht, maar die wel relevant zijn, voeg deze dan toe. En zo zijn er nog oneindig veel mogelijkheden om te optimaliseren. Één tip, ga zeker niet achterover zitten nadat de Google Ads aan zijn gegaan. Je hebt het succes zelf in de hand.

Het winstgevend inzetten van Google Ads

Hoe kun je Google Ads dus winstgevend inzetten? Door gebruik te maken van alle mogelijke targeting en instellingen die het succes van je campagnes bevorderen, door conversie vriendelijke landingspagina’s te gebruiken, door te werken vanuit een strategie, door constant te optimaliseren en KPI’s in te stellen.

 Google Ads opzetten is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Het opzetten van Google Ads dient nauwkeurig te gaan. Houd zelf dus de controle over je campagnes en jouw bedrijf zal zijn voordeel eruit halen!

Denk jij dit is super interessant, maar ik heb er zelf geen tijd voor of kennis van? Wij nemen je Google Ads vanuit een strategie graag uit handen. Neem gerust contact op om te sparren over de mogelijkheden!

Inhoud

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Lees meer over:

Deel:

Een goed uitgedacht leadgeneratieproces is makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat je gegevens achter, dan sturen wij je onze whitepaper met alles over B2B leadgeneratie en ontdek 20 bewezen leadgeneratie strategieën.
Naam(Vereist)