Alle belangrijke online marketing begrippen op een rijtje

De meeste ondernemers herkennen het wel; dat allerlei online marketing begrippen je om de oren vliegen. Hierdoor kun je nog wel eens kwijtraken wat deze begrippen precies betekenen. Om je te helpen hebben wij een lijstje gemaakt met belangrijke online marketing begrippen waar je vaak mee te maken zult hebben.

Ankertekst
Een tekst dat een URL-link bevat. Dit is bijvoorbeeld een ankertekst.
Backlinks
Links op een andere website die naar jouw website verwijzen. Hoe relevanter de backlinks, hoe beter je website wordt gevonden op Google.
Bodaanpassingen
Een functie op Google Adwords waarbij je kunt inspelen op de statistieken die je te zien krijgt. Stel dat je in de statistieken ziet dat jouw website het vaakst wordt bezocht op de desktop, dan verhoog je het bod op de desktop.
Call To Action (CTA)
Een trigger die je kunt creëren om de potentiële koper aan te sporen om een bepaalde handeling uit te voeren (bijvoorbeeld een whitepaper downloaden of een terugbelverzoek indienen).
Cost per Click (CPC)
Een bedrag dat je betaalt als iemand op je advertentie klikt. Het bedrag verschilt per keyword en is afhankelijk van de concurrentie. Je kunt een maximumbod instellen, dat is het hoogste bedrag dat je wilt gaan betalen voor een klik op je advertentie.
Conversie Optimalisatie
Een methode waarbij conversieverhoging het doel is. Een voorbeeld hiervan is dat de CTA aangepast moet worden, zodat de bezoeker sneller een actie uitvoert en daarmee de kans groter wordt dat hij iets gaat kopen. 
Content Management Systeem (CMS)
Een softwareprogramma (vaak een webapplicatie) waarmee je gemakkelijk content op het internet kunt plaatsen, zonder veel technische kennis nodig te hebben. Een voorbeeld hiervan is WordPress.
Copywriting
Het schrijven van commerciële teksten die ervoor moeten zorgen dat de lezer verder in de marketingfunnel gaat. Het einddoel is een aankoop of afname van een dienst.
Cost Per Mile (CPM)
Cost per 1000 impressions. Hierbij kun je een vast bedrag per 1000 advertentie vertoningen instellen. Daarbij selecteer je specifieke advertentieposities waarop je advertenties worden weergeven.
Click Through Rate (CTR)

Een percentage dat laat zien hoe
vaak er bijvoorbeeld op de advertentie of link is geklikt nadat deze is gezien. Dit komt o.a. voor bij email,
social media of advertentie. Ook wel doorklikpercentage genoemd.

Domeinnaam
Een unieke naam waarmee de particulier, onderneming of organisatie zich identificeert op het internet.
Duplicate content
Dubbele inhoud. Zoekmachines proberen jou zo goed mogelijk unieke resultaten te bieden, als je iets opzoekt. Wanneer de teksten letterlijk gekopieerd en geplakt zijn, wordt de kans kleiner dat je hoog in de zoekresultaten komt te staan.
Google Analytics
Een tool van Google waarmee je een inzicht krijgt in alle statistieken van je website (denk aan bezoekgedrag, website verkeer, bezoekersprofiel enzovoorts).
Google Keyword Planner
Een tool van google waarmee je onderzoek kunt doen naar bepaalde zoekwoorden voor campagnes in het zoeknetwerk.
Google Mijn Bedrijf
Een tool van Google waarmee je jouw bedrijfsgegevens en locatie inzichtelijk kunt maken voor de zoeker.
Google Search Console
Een tool van Google waarmee je de aanwezigheid in van je website in de zoekresultaten kunt bijhouden, onderhouden en controleren.
Google Trends
Een tool van Google waarmee je inzichten kunt krijgen over bepaalde zoekwoorden en zoekonderwerpen. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe vaak en wanneer een zoekwoord op Google is opgezocht.
Heatmap
Resultaten van eye-tracking onderzoeken in de vorm van warmtebeelden.
HTML
HTML is de afkorting voor Hypertext Markup Language. Het is een computertaal waarmee je een webpagina kan op maken. 
Hyperlink
Een link waarmee je van de ene omgeving naar de andere omgeving gaat. Bijvoorbeeld als je van de ene website naar een andere website gaat. Hyperlinks kunnen in de vorm van links, afbeeldingen of buttons zijn.
Key Performance Indicator
KPI’s zijn kengetallen of variabelen die de online prestaties meten. Je kunt doormiddel van KPI’s zien of een online campagne of een bepaalde actie een succes was.
Keywords
De belangrijkste (meest gebruikte) zoekwoorden als je iets opzoekt. 
Kwaliteitsscore
Een schatting van de kwaliteit van je advertenties en bestemmingspagina’s, die door een zoekwoord geactiveerd wordt. De kwaliteit wordt beoordeeld op een schaal van 1-10. Een hoge kwaliteitsscore laat zien dat je advertentie relevant is.
Landingspagina
Webpagina’s die gelanceerd zijn met als doel om conversie te genereren. Bezoekers kunnen op een landingspagina terecht komen wanneer ze bijvoorbeeld een zoekopdracht hebben uitgevoerd, op een link (van o.a. een advertentie of nieuwsbrief) hebben geklikt of direct de URL intypen.
Linkbuilding
Een SEO manier om de vindbaarheid van je website te verhogen, door zoveel mogelijk backlinks te verkrijgen bij relevante websites in jouw bedrijfstak.
Longtail campagne
Een strategie die je kunt gebruiken bij SEA. In plaats van keywords of populaire zoekwoorden, richt je je meer op de minder populaire zoekwoorden. Het voordeel hiervan is dat je een lagere CPC hebt.
Maximum CPC bod
Het hoogste bedrag dat je bereid bent te betalen voor een klik.
Meta description
Het stukje tekst dat te lezen is onder de titel van een zoekresultaat. 
Meta-tekst
De titels van de zoekresultaten als je een zoekwoord intypt.
Off-page optimalisatie
Het optimaliseren van factoren buiten je website. Hierbij gaat het vaak om jouw linkjes op een andere website en waar je dus weinig tot geen invloed op hebt. Denk aan linkbuilding, blogs, social media, advertenties enzovoorts.
On-page optimalisatie
Het optimaliseren van factoren binnen de website of webshop. Denk aan Titles, URL optimalisatie, Meta-omschrijving, het gebruik van headings (tags als H1, H2, H3, etc.), SEO geoptimaliseerde media, de laadsnelheid van je website, de beschikbaarheid van je website op mobiel enzovoorts.
Opt-in en Opt-out
Verplichte opties bij e-mail marketing. Bij een opt-in ben je (wettelijk) verplicht om eerst toestemming te vragen voordat je (automatische) e-mails naar de ontvanger verstuurt. Bij een opt-out ben je (wettelijk) verplicht om iemand de mogelijkheid te bieden om zichzelf uit te schijven van de mailing.
Pixel
Pixels zijn codefragmenten waarmee je waardevolle informatie kunt verzamelen over website bezoekers en welke acties ze hebben ondernomen. Je kunt dan advertenties sturen die voor hen het meest relevant zijn.
Ranking
De ranking is de positie van je website op Google bij een zoekopdracht die door iemand wordt gedaan.
Responsive design
Een ontwerp dat zich aanpast aan het scherm waar het ontwerp vertoond moet worden. Een responsive website past zich aan het apparaat dat door de gebruiker gebruikt wordt (desktop, tablet, smartphone).
Retargeting
Een vorm van online adverteren waarbij je aan gebruikers die je website al hebben bezocht, opnieuw je advertentie laat zien.
ROI
Return on investment; een kengetal dat laat zien hoeveel een investering heeft opgeleverd in verhouding met de kosten.
Search engines
Zoekmachines. Websites met een zoekfunctie hebben een ingebouwde zoekmachines. Vaak denken mensen alleen aan Google en Yahoo, maar ook bijvoorbeeld YouTube heeft een zoekmachine.
SEA
Search engine advertising, een methode om online te adverteren. Je betaalt bijvoorbeeld om weergeven te worden in de zoekresultaten.
SEM
Search engine marketing. Alle online marketing activiteiten die je doet om ervoor te zorgen dat je hoger in de google ranking staat.
SEO
Search engine optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Methodes om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines.
SERP
Search engine resultspage (SERP) is pagina waar je de zoekresultaten kunt zien nadat je een zoekopdracht hebt uitgevoerd.
Sitemap
De structuur van alle pagina’s op een website. Het is net als een inhoudsopgave. Door een sitemap kan Google je website sneller vinden en indexeren.
Touchpoints
Momenten waarop de consument een interactie heeft met de particulier, onderneming of organisatie.
Tracking cookie
Een soort speciale webcookie die bezoekers op één of meerdere websites identificeert. Door te weten welke pagina’s iemand bezoekt, kan er veel informatie gevonden worden die van pas kunnen komen bij (re)targetting en analyses.
Traffic
Het bezoekers verkeer van een website. Met andere woorden; bezoekers die op of van de website komen. Mensen komen vaak op een website door SEO, SEA, social media, andere websites of direct via de browser.
Uitsluitingszoekwoorden
Het voorkomen dat je advertentie wordt weergeven aan mensen die naar bepaalde termen zoeken. Hierdoor kun je makkelijker niet-relevant verkeer filteren. Om een uitsluitingszoekwoord toe te voegen gebruik je  ‘- zoekwoord’.
Unieke bezoekers
Alle bezoekers die in een bepaalde periode maar één keer je website hebt bezocht. Bezoekers die minstens twee keer de website hebben bezocht worden niet meegeteld.
URL
Betekent Uniform Resource Locator. Dit is het volledige website adres waarmee je op het world wide web mee wordt aangeduid. Onze URL is bijvoorbeeld https://www.blinktuit.nl/  
USP
Unique selling point, het onderscheidend vermogen van je product of dienst. 
Vertoningen
Het aantal vertoningen geeft aan hoe vaak een online advertentie, webpagina of social media aan de bezoeker is laten zien.
Zoeknetwerk
Een groep zoek-gerelateerde websites waar je advertenties en gratis product vermeldingen kunnen worden weergegeven. Wanneer je adverteert in het zoeknetwerk, kan je advertentie worden weergegeven naast zoekresultaten, op andere Google-sites zoals Maps, Shopping, Google Afbeeldingen en op de websites van zoekpartners van Google.
Zoekspider
Ook wel bekend als crawler: een robot die over het gehele internet kruipt, alle websites indexeert en in kaart brengt zodat de websites in de zoekresultaten van zoekmachines komt. Een Google spider zorgt ervoor dat pagina’s worden geïndexeerd voor Google ’s eigen index.
Zoektypen
Hiermee heb je meer controle over welke zoekopdrachten je advertentie kunnen activeren. Hoe breder de zoekwoordoptie, hoe meer verkeerspotentieel.
404 pagina
Een pagina met een HTTP-statuscode die laat zien dat de pagina niet gevonden kan worden of niet bestaat.
Wil je meer weten over een online marketing begrip of heb je een ander online marketing vraagstuk? Laat het ons weten en wij sturen je vrijblijvend een toelichting!