Wat is paid search?

Wat zijn de duurste categorieën en woordcombinaties in Nederland en welke vormen van PPC’s zijn er?

Paid search begint bij Google. In het vierde kwartaal van 2020 waren advertenties 80,3% verantwoordelijk voor de omzet. Google draait nog steeds voornamelijk op advertenties. Het overgrote deel van deze advertenties zijn pay-per-click advertenties binnen zowel Google Search, YouTube, Google Cloud en Google Play. Juist omdat veel bedrijven gebruik maken van deze vorm van adverteren leek het ons interessant om een overzicht te geven van de duurste Nederlandse zoekwoorden.

Dit zijn de top 10 categorieën waar de duurste Google keywords in vallen:

1.Verzekering (voorbeelden van zoekwoorden binnen deze categorie zijn “verzekering oldtimer,” “spaarverzekering”)

2. Hypotheek (“hypotheekakte en leveringsakte,” “afspraak hypotheekadviseur”)

3. Lening (“persoonlijke lening online,” “snelle zakelijke lening”)

4. Auto (“audi webshop,” “skoda superb scout”)

5. VPN (“5eurovpn,” “cloud vpn”)

6. Crypto (“bitmex trade,” “crypto 500”)

7. Trading (“etoro s&p 500,” “plus 500 webtrader”)

8. Hosting (“yourhosting pakketten,” “hostnet webhosting”)

9. Eten bestellen (“restaurant thuisbezorgen,” “3 gangen menu thuisbezorgd”)

10. Donor (“sanquin donor,” “plasma donor worden”)

Binnen de top drie ligt het grote geld voor Google. Een leuk overzicht, maar wat zegt dit nu over het gebruik van deze techniek? Paid search is ook de afgelopen jaren razend populair geworden, en dat is wereldwijd te zien. De slimste koppen van deze wereld zijn al jaren bezig om zoveel mogelijk mensen op advertenties te laten klikken. Daardoor gaan marketing technieken steeds verder en blijven veel vakgebieden achter op de online marketing revolutie. Laten we eens dieper duiken in de verschillende vormen van paid search.

Wat is paid search nou precies?

Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk om te beginnen met PPC. PPC staat voor pay-per-click en is een vorm van online adverteren. Bij deze vorm van adverteren betaalt een bedrijf een vergoeding telkens wanneer er op advertenties wordt geklikt. Er zijn veel verschillende soorten PPC-marketing. Om een overzicht te geven worden deze kort toegelicht:

Paid search marketing: Deze vorm wordt het meest toegepast door organisaties. Dat is ook niet zo gek aangezien bedrijven betalen om hun advertenties naast zoekresultaten te laten weergeven wanneer gebruikers op bepaalde keywords zoeken.

Affiliate-marketing: Deze vorm van marketing wordt toegepast wanneer een partner een product verkoopt namens de handelaar en hiervoor een vooraf besproken commissie ontvangt. Dit kan een vast bedrag zijn maar ook een percentage van de verkoop. Iemand kan dus geld verdienen door producten van een bedrijf te verkopen of te promoten.

Display advertenties: De naam zegt het al, organisaties kunnen ruimte kopen om een afbeelding, video of banner weer te geven. Google en Facebook zijn hier een goed voorbeeld van.

Retargeting advertenties: Deze vorm zorgt ervoor dat potentiële klanten worden uitgenodigd terug te keren naar de website van de adverteerder. Wanneer een gebruiker jouw site bezoekt en de gebruiker de site meteen weer verlaat (ook wel bouncen genoemd), kunnen de cookies ingezet worden om deze gebruikers opnieuw te bereiken met advertenties op andere sites.

Social media advertenties: De naam zegt het al. Adverteren op Instagram, YouTube, of facebook. Vaak wordt hiermee een boost gegeven aan een social media campagne.

Nu de verschillende vormen uiteen zijn gezet kunnen we weer verder met paid search. Paid search wordt ook wel search engine advertising genoemd (SEA). SEA wordt voornamelijk gebruikt op het platform google ads, maar er zijn ook andere alternatieven. Bedrijven betalen voor advertenties om bijvoorbeeld zoekresultaten te laten weergeven wanneer een gebruiker een keywoord op google zoekt. Een voorbeeld hiervan is het woord ‘bed’, je zult direct een aantal advertentie pop ups zien verschijnen, waaronder aanbevolen artikelen en websites.

Zoals je de laatste jaren wel gemerkt hebt zijn steeds meer bedrijven paid search gaan gebruiken. Het is daarom ook lastig om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Een intelligentere strategie voor de paid search is anno 2021 dan ook noodzakelijk. Vaak kunnen alleen organisaties met een groot budget, ‘denk aan Bol.com’, deze strategie lang volhouden. Het draait daarom om de juist matching keywords en een goede strategie.

Benieuwd geworden naar marketingstrategieën waarmee uw organisatie de hoogste ROI kunt behalen? Neem gerust contact met ons op!

Ontdek meer blog posts

BlinktUit x DIGIWEDO: Focus en potentie

Na een uitvoerige selectieprocedure en een intensieve samenwerking is DIGIWEDO dé webpartner van BlinktUit geworden. Om onze werkzaamheden zo duidelijk mogelijk te maken, onderscheiden wij