Social selling – Klantwerving anno nu

Klantwerving is niet meer zo makkelijk als vroeger. Massacommunicatie of met hagel schieten is (bijna) niet meer mogelijk. Er is zoveel informatie, dat potentiële klanten jou of jouw bedrijf niet zomaar gaan vinden. De oplossing? Social selling is het antwoord!

Wat is social selling?

Bij social selling komen sales en marketing samen en wordt de klant centraal gesteld. Het traditionele verkooppraatje en het overtuigen wordt omgedraaid: je laat de klant naar jou toekomen. Jij deelt kennis online via (social media) kanalen en je gaat interactie aan metje volgers. Zo plant je zaadjes in het geheugen van je prospects. Social selling vervangt niet de oude manier van verkopen maar het versterkt je huidige aanpak. Jij bent de expert en je bent in het bezit van informatie die je met je doelgroep deelt. Prospects willen deze informatie hebben en zullen naar jouw kanalen gaan omdeze informatie in te zien. Het is dus van belang dat deze informatie waardevol en uniek is, anders kunnen de prospects alsnog naar de concurrent gaan. Deel, inspireer en neem mensen mee in je verhaal.

Hoe start je met social selling?

Om social selling toe te passen raden wij aan om de volgende 6 stappen te volgen:

1. Bepaal je doel(groep). Waarschijnlijk weet je al wel wat de doelgroep van je bedrijf is. Bedenk of je je gelijk op de volledige doelgroep wilt richten of een gedeelte hiervan. Bepaal daarnaast ook een doel. Bijvoorbeeld: ik wil binnen vier maanden met minimaal 10 bedrijven om de tafel, vanaf het moment dat je start. Op het moment dat je bezig bent wordt het vanzelf duidelijk of dit doel haalbaar is of dat de doelstelling aangepast moet worden.

2. Doe onderzoek naar de interesses van je doelgroep. Wat vindt je doelgroep interessante content om te lezen/bekijken? Ook hier zal je al kennis over hebben, maar doe hier nog eens onderzoek naar. Het kan door de jaren heen veranderd zijn, je wilt niet de plank misslaan op dat gebied (eigenlijk op geen enkel gebied).

3. Kies je kanalen uit. Welke kanalen gebruikt je doelgroep? Tijdens je onderzoek naar de interesses van je doelgroep ben je deze waarschijnlijk al tegengekomen. Niet? Dan wordt het nog even doorzoeken. Vaak is het niet moeilijk te achterhalen. Is je doelgroep B2B, dan is LinkedIn een goed platform om je content op te plaatsen. Het is dan wel belangrijk dat je de juiste connecties hebt. Heb je hier hulp bij nodig? SalesHackrs helpt je graag. Voor B2C bedrijven kan je beter kijken naar bijvoorbeeld Instagram of Facebook. Ook YouTube wordt een steeds populairder platform voor bedrijven. Begin met maximaal twee kanalen om je content op te plaatsen, zo behoud je de focus.

4. Doe inspiratie op. Afkijken is al zo oud als de weg naar Kralingen. Gebruik geen hele teksten van een ander, maar doe inspiratie op. Bekijk content die concurrenten hebben gemaakt of artikelen waar je denkt dat jouw doelgroep interesse in heeft. Dit kan je op ideeën brengen voor eigen content.

5. Gewoon doen. Begin met het schrijven van een artikel of met het creëren van andere content. Je kan alles tot in de details uitwerken maar soms moet je ook het één en ander uitproberen. De ene soort content zal beter aanslaan dan de ander, dat is heel logisch. Schrik dus niet als je na één artikel of één video nog geen nieuwe klanten hebt, het heeft tijd nodig.

6. Meet & analyseer. Zorg dat alle content die je plaatst meetbaar is: wordt de content bekeken? Door wie wordt deze content bekeken? Is er interactie tussen de content en de prospects? Analyseer wat je plaatst en vergelijk verschillende posts met elkaar. Niemand leest je artikelen maar je video’s worden wel goed bekeken? Focus op video’s! Neem hier de tijd voor en trek niet te snel conclusies.

Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op!

Ontdek meer blog posts

BlinktUit x DIGIWEDO: Focus en potentie

Na een uitvoerige selectieprocedure en een intensieve samenwerking is DIGIWEDO dé webpartner van BlinktUit geworden. Om onze werkzaamheden zo duidelijk mogelijk te maken, onderscheiden wij